Mielőtt kajakot vennél...

A nyár nem várat magára, ezért ha komolyan gondolod a vízitúrát, a tengert, az apró folyókat, ha mennél, ha vennél, de bizonytalan vagy, akkor ez a pár sor talán segítségedre lehet a választásban!  Szerencsére kis hazánkban egyre több gyártó hajóit meg lehet vásárolni, de az egyre bővülő választék mellett a választás is egyre nehezebb, ráadásul minden kereskedőnek természetesen a saját maga portékája felé húz a véleménye. A teljesség igénye nélkül szeretnénk most néhány hajóról írni, amit a tengerikajak.hu csapata ár-érték arány és egyéb szempontok szerint jó túratársnak talál, kisebb-nagyobb, akár több hetes tengeri csavargásra! Ne feledd nincs rossz vagy jó kajak. Minden kajak arra jó amire használod. Ha neked arra kell, hogy a stégre bevidd a sört, akkor egy 3 méteres kis öntött lavór is megteszi. Mielőtt kajakot veszel próbáld ki ha van rá lehetőséged.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy Magyarországon ezek a tengeri kajakok a legjobbak, a legérdemesebbek a választásra, mert számtalan jól használható, szép, minőségi tengeri kajakhoz lehet hozzájutni, de mivel a hely véges, ezért mi az alábbi kajakok mellett tettük le voksainkat.
Mielőtt hajót vennél…

Prijon - Marlin

Viszonylag kevés került az országba és nem sokáig gyártották. A Prijon egyik leggyorsabb hajója, de pont ez is a hátránya, hogy a kezdetben kissé billegősnek tűnik, ami a hullámokon kifejezett előny lehet. Nehezebben fordul ami bedöntéssel abszolút elhanyagolható .A másodlagos stabilitása viszont meglepően jó és a relatív sebesség sok mindenért kárpótol. Formája egy elég jó középút a hullámokra tervezett és egy síkvízi között. Kényelmes, szerethető hajó amit sok éve nyúzunk.

Prijon- Kodiak

Az expediciók és a szállítás specialistája. Röviden így lehetne jellemezni a neves Bajor gyártó kajakját. A kodiak a legméretesebb tengerikajak a tesztmezõnyben. Látványra és konkrét liter ûrtartalomra is igaz ez a megállapítás. Vízretétel után szinte meg se rezzent, amint az elsõ „tesztkapitány” helyet foglalt a cockpit-ban. Némi változás a vízvonalon csupán akkor volt észlelhetõ, amint a terhelés meghaladta a 100 kg-ot. Menetközben is egy jó minõségû „teherhajó” menettulajdonságait produkálta a bajor tengerjáró. Csúcssebességre ugyan ne számíts, viszont nyugodt egyenesfutásra, és jó iránytartásra számíthatsz, ha a Prijont választod. A borulékonyság szinte ismeretlen szó a Kodiak esetében. A hajótest keresztmetszetének profilja, szélessége, és formája az egyik legstabilabb kajakká teszik a Kodiakot. Némi gondot talán csak az alacsonyabb súlyú evezõsõknek okozhat, mivel megfelelõ terhelés híján a vízvonal fölé emelkedõ méretes hajótest kissé érzékeny az oldalszélre.
Összefoglalva: A méretes kajak kitûnõ választás, ha jól terhelhetõ, igazi expedíciós kajakot keresel. A Prijon HTP (hochleistung thermoplast)  technológiájának köszönhetõen tartós, akár életreszóló kajak is lehet a Kodiak. Plussz pont az un. Hardtop típusú csomagtérzárófedél, amelyet a prijon mellett csak a Squal, Looksha, és Dagger esetében találunk a tesztkajakokon. Mínusz pont a kissé kénylemetlen kormánypedál.
Méret: 512X59 cm
Súly: 28,5 kg 

Prijon - Seayak

A legtöbbet eladott tengeri kajakként tartják számon a német cég ezen modelljét.
Sokan bántják ezt a kajakot, hogy lassú, hogy nehezen indul. Nem osztom azon a hangokat, ahol elsődleges szempont a sebesség. Természetesen nem elhanyagolható, de ennél a modellnél a sebessége nem megy a használhatóság rovására.
Kissé felhúzott orr, tradicionális forma, precíz kivitelezés. A német pontosság Toni bácsi műhelyét sem mellőzte: ez az a kajak, amiben minden nagyon a helyére került. Az állítható combtámasz, a variálható háttámla, a kivehető ülőpárna, a decken elhelyezett neoprén fényképezőtartó mind-mind arról árulkodik, hogy ezt a kajakot a felhasználók abszolút magas fokú kielégítésére tervezték. Igényesen összerakott hajó, szép forma. 100% -ig a kényelmi szempontokat is figyelembe vették. A formájából fakadóan nagyon jól fordul, és ezen okból szorul kissé hátrányba a sebességet tekintve. A kormánylapátja gyorsan, jól állítható, valamint a tároló rekeszek méretei, gyors és vízhatlan pakolást biztosítanak. Nagy hullámokon is bátran előveheted a fényképeződet, nem kell utána újat kérni karácsonyra, hogy a tavalyi elázott. Összegezve, egy nagyon kényelmes, szép formájú, nem túl gyors hajó, de mint tudjuk a kajak nem megy magától, azért az is számít, ki ül benne. Ennek a kajaknak a nagyobb méretű változata testesebb kajakosoknak a Prijon Kodiak. Apró változtatásokkal és hatalmas rakodórekeszekkel ugyanazt nyújtja, mint a Seayak.
Hossz:    490 cm
Szélesség: 58    
Súly: 28 kg
Max.Teher: 120 kg
Beülő:    88 X 45

Prijon - Excursion

Mert hát párosan szép az élet! Egy páros kajak azoknak, akik ráérősen, fényképezve, akár a legnagyobb szélben és hullámok között is biztonsággal, élményeket gyűjtve szeretnék a tengert megismerni! A Prijon polietilén páros kajakja sláger a kettes kajakok piacán. Ezzel a hajóval sem fogsz Olimpiát nyerni, de nem szempont, hogy egy nap alatt kerüld meg a Földet. Ár-érték arányban egy tökéletes választás a több napos, vagy akár expedíciós kajakozásokhoz. A kényelmi fokozatával egyetlen hajó sem versenyezhet, ezt bizton állítom. Több órás kajakban tartózkodáskor sem érzi az ember kényelmetlennek, nem fog a lábad zsibbadni, és ezek talán a legfontosabb érvek egy több napos túrákra tervezett páros kajaknál. Az első pakolórekeszét egy kicsit készíthették volna nagyobbra is a tervezők, de azért ezzel is el lehet boldogulni – mondjuk ne a sátorral kezdd az elülső rekesz pakolását... Ajánljuk azoknak, akik egy megbízható, végeredményben nagyon jól pakolható, stabil túratársra vágynak, akár nagy szélben, nagy hullámokon is!
Hossz:    518 cm
Szélesség: 72 cm    
Súly: 37 kg
Max.Teher: 260 kg
Beülő:    92 X 45/hátul

Necky - Kyook

A hosszú egyenes orrú forma unikum a kajakok között. Csak egy pakolórekesszel bír a kicsike, de ez legalább olyan előny is lehet mint hátrány!
A hosszú egyenes orrú forma unikum a kajakok között. Csak egy pakolórekesszel bír a kicsike, de ez legalább olyan elõny is lehet mint hátrány! A kajak mérete, formája miatt univerzális kajak. Alkalmas nyílt tengeri kóborlásoktól a keskeny folyók bejárásáig. Ideális túratárs! Rendkívül fordulékony, stabil, jól lehet belõle fotózni - és sorolhatnánk eme remek kajak elõnyeit! Minthogy nincsen neki elsõ légzsákja, viszonylag hosszú tárgyakat lehet (horgászbot, sátor, stb.) elrejteni benne! Hátrány lehet talán, hogy nem egy túl gyors hajóról van szó! De hát nem mindig a sebesség a fontos!

Necky - Lhooksa IV

A Necky cég talán egyik legeltaláltabb modellje. Az etilén építésû hajói közül a hosszabb túrákra tervezett kajakok királya. Két pakolórekesze, hossza, alakja, formája alkalmassá teszi a hosszú vízentartózkodásra. Elõkelõ helyen áll az eladási listákon Európában és a tengeren túlon egyaránt. Nem véletlenül - ki kell próbálni! Meg fog gyõzni.
És, hogy mit ír róla a német Kanu magazin:
„Ha valamelyik hajó lépést tud tartani a vérbeli laminált tengeri kajakokkal, akkor az a Looksha” Hangzott a tesztcsapat egyöntetû véleménye. Valóban, az évek óta változatlan formában gyártott kanadai hajó, már már klasszikusnak, és mértékadónak számít ebben a mûfajban. A tesztcsapatban fej fej mellett a leggyorsabb a Lettmann Odinnal együtt. A kajak hosszan húzódó vízvonala, formája olyan bámulatos egyenesfutást és iránytartást eredményeznek, mintha a vízalatt lefektetett síneken siklana. A kormányra szinte csak különleges esetekben, példáúl erõs oldalszélben van szükség. A Looksha kitûnõ menettulajdonságait kezdõ és tapasztalt evezõs egyaránt értékelheti. Az óriási cockpit még az igazán termetes emberek igényeit is kielégíti. Némi fizikai erõ azért nem árt a Looksha kezeléséhez. A majd 30 kg súlyú hajó nem tartozik a könnyebbek közé. Fõleg igaz ez, ha az autó tetõre kell felpakolnod.
Összefoglalva: A Looksha az egyik létezõ legjobb hajó. Egyaránt megálja helyét a nagyobb tavakon, az adriai tenger szigetvilágában, és a folyami túrákon. Jól használhatók a fedélzeti csomgrögzítõ gumipókok, plussz pont a hardtop csomagtérfedél és a kényelmes ûlés. Ha egy kompaszt szeretnél rábiggyeszteni, még arra is megvan az elõre kialakított hely.
Méret: 511X58,5
Súly: 29,5 kg 

Necky - Narpa

A Necky kajakokat talán mindenki ismeri, aki kicsit komolyabban belemélyedt a témába. A Narpa az egyik legrégebben megalkotott, legjobban eltalált formája a cégnek, az elsők között jött ki a Looksha szériával, és azóta ezen a kajakon nem változtattak gyakorlatilag semmit, mert annyira bevált. Gyors, barátságos nagyon szép, formás, lapos orrával egy igazán eltalált kajak
Az általunk kipróbált, és az európai piacokon fellelhető polietilén kajakok közül talán az egyik leggyorsabb olyan típus, ahol a sebesség nem megy a stabilitás rovására. Abszolút kezdő is bátran kimerészkedhet vele a nagyobb hullámok közé, tapasztalataink szerint oldalszélben is stabil marad, miközben nagyon jól lehet vele haladni! Apró szépséghiba az elülső pakolórekesz mérete, véleményünk szerint az orr felülete elbírt volna egy nagyobb pakolórekesz-nyílást. De ha okosan pakolsz, nagyon jó választás ez a kajak.
Hossz:    510 cm
Szélesség: 59 cm    
Súly: 28 kg
Max.Teher: 180 kg
Beülő:    80 X 45

Necky - Looksha T (ex amaruk)

A "jégtörő"! Formáját tekintve az ember nem is gondolná, hogy egy viszonylag gyors hajóról van szó! Két pakolórekeszes, nagyon igényesen megcsinált, osztott beülős- két személyes kajakról van szó!
Alkalmas több hetes túrákra. Nagyon stabil. A tárolása esetenként problémákat okozhat. A széles stabil forma gyakorlatilag bármely vízen történõ evezést lehetõvé tesz. Az ára kicsit borsos. A kormánylapát elölrõl és a hátsó beülõbõl is irányítható. Széles beülõrésze combtámasszal nem rendelkezik. Széles, kényelmes ülése miatt gyakorlatilag egész napos vízen tartózkodás sem túl fárasztó! Ez egy igazán expedíciós kajak!

Lettman - Odin

 Az észak németországi Lettmann, óriási név a tengerikajak gyártásban. Számtalan szebbnél szebb hajója van -l némelyik a hat méteres hosszúságot is eléri. Több expedíció sikere is fényesítette már a Lettmann nevet
Nem egy hajójuk formája a mai napig a klasszikus grönlandi mintát követi. Viszont a Lettmenn mostanáig nem gyártott PE alapanyagú kajakot. Az Odin az elsõ, amely a nehezebb, de az adriára praktikusabb „puha mûanyagot” alkalmazza. A premier kivállóan sikerült. Az Odin nyílvesszõként suhan sós és édes vízen egyaránt. A gyors és kitûnõ iránytartású kajak egyaránt elemében  van a csendes vízeken és a szörfözésre alkalmas hullámhegyeken. Ez utóbbi azért megkíván némi gyakorlást és tapasztalatot, csakúgy, mint a kanyarmanõverek. Üresen kissé borulékonynak érezhetjük az Odint, de rögtön megváltozik ez a fajta un. kezdeti stabilitás ha csomagokkal megpakolva próbálkozunk. A végstabilitás ellenben szinte abnormálisan nagy, úgyhogy borulástól nem nagyon kell félni.
Összefoglalva: Gyors, kitûnõ iránytartású hajó az Odin. A kormányszerkezet hatékony és kényelmes. Az Odin csomagokkal megpakolva is, (sõt úgy igazán) stabil. Itt is plussz pont jár a cockpit mögötti kis tárolórekeszért, és a kitûnõ vízzáró csomagtér fedelekért. A jól sikló hajótest kezdõknek talán kissé túl sportos, de a tapasztalt kajakosok biztosan értékeni fogják az Odin menettulajdonságait.
Méret: 512X56 cm
Súly: 28,3 kg

Valley - Skerray RMX

 Nyugat Európai és észak Amerikai tengerikajakos körökben régi ismerõs a Skerray név. A cég mintegy 20 éve jelen van ezen a piacon, és nem ok nélkül. A skerray vonalvezetése, a büszkén kiemelkedõ orrész, a laposabb hátsóhajó, a kalsszikus eszkimó kajakformára emlékeztet. A szép formájú kajak 514 cm hosszával és 25,3 kg súlyával ráadásúl a könnyebbek közé is számit a PE alapanyagú típusok között.
A Skerray kimondottan fordulékony, jól kormányozható hajó. A kényelmes ûlésben helyetfoglalva, valószínûleg tetszeni fog ez a kajak, feltéve, hogy a magasságod nem haladja meg a 175 cm-t. A Skerray bizony nem a termetes sporttársak hajója. A formás kajaknak a beûlõ nyílása is elég szûk, ugyhogy leginkább az átlagos, vagy a vékonyabb testalkatú, 175 cm alatti magasságúaknak ajánlható. A menettulajdonságokra visszatérve, a Skerray a tesztmezõny legfordulékonyabb kajakja. Ez a fordulékonyság odáig megy, hogy tengerikajak létére akár ksiebb folyók bejárására is kitûnõen alkalmas. Igaza van azonban a tapasztalt evezõsöknek, ha felteszik a kérdést: Nem megy ez a fordulékonyság az iránytartás rovására? Ami ugyebár egy gyors túrahajónál fontos szempont. A válasz igen és nem is. Amíg a szériafelszerelés szkeg a helyén marad, addig az egyenesfutás, bár nem az a kimondottan határozott érzés, de elegendõ a kajak irányban tartására. Egyébként megfelelõ evezõs technikával ez a „kisfolyó” tengerikajak könnyen siklásba hozható. Egy Odin, vagy Looksha végsebességét ugyan nem érheted el vele, de azért a túrázáshoz megfelelõ tempó nem okozhat problémát.
Összefoglalva: Igazi Allround hajót ismerhetsz meg ha ezt a típust választod. Egyaránt jól használható tengeri, tavi, és folyami túrázásra. Ugyanakkor, mivel sem a kezdeti, sem a végstabilitása nem az a falrengetõ érzés inkább csak akkor dönts mellette, ha már némi tapasztalatra tettél szert más kajakokban.
Méret: 514X59 cm
Súly: 25,3 kg


Wilderness - Tempest 170

Ismét egy amerikai tengerikajak, amely azonban nem hiányozhat a tesztbõl. Több kereskedõ forgalmazza a szomszédos Ausztriában is, és másodkézbõl is beszerezheted a weben. A Tempest a leghosszabb hajó a tesztmezõnyben.
Már vízretétel elõtt plussz pontokat érdemel az igényes kidolgozás, a szép forma miatt. A cockpit mögötti menetközben is elérhetõ kis tárolórekeszt szintén értékeljük. A tengeri hullámokat szelve megnyugtatólag hat a Tempest határozott kezdeti és végstabilitása. A menettulajdonságok kimondottan jók. Az egyenesfutás, és az iránytartás a hajó hosszának megfelelõen igen jó. Ugyanakkor hiába is várjuk az ennél a hajóhossznál esetleg elvárható „Turbo Feeling-et” A Tempest nem éri el a Necky Looksha és a Lettmann Odin tempóját. Az irányváltások nem okoznak problémát, annak ellenére, hogy a Valley Skerray-hoz hasonlóan egy szkeg pótolja a kormánylapátot. Sõt a Tempest-et az sem hozta zavarba, hogy a szkeg, legalábbis a teszthajóról igen hamar letörött.
Összefoglalva: A Tempest igen magasszínvonalú, jól megtervezett tengerikajak, amely talán csak kissé borsos ára miatt kevésbé versenyképes a többi hajóval. A kényelmes ûlés, a minõségi kidolgozás, a kiválló menettulajdonságok mind mellette szólnak. Ha az interneten kifogsz egy megkímélt állapotú, elfogadható árú változatot, nem fogsz benne csalódni.
Méret: 524X55,5 cm
Súly: 27,9 kg

Current Design - Squall

Az első; benyomás lés kipróbálása után: a 175 cm alattiak és a hölgyek tetszését biztosan elnyeri a kis Squall. A kényelem első osztályú. Aki azonban az említett testmagasság feletti, vagy 43-asnál nagyobb cipõt hord, jobb ha a nagyobb testvér Storm típust választja
A borulásbiztos, jó iránytartású kajakkal kimondottan jó utazósebesség érhetõ el. Fõképpen csomagok nélkül. „Végre tudtam tartani a tempót a fiúkkal” mesélte a tesztcsapat egyik hölgytagja, aki egyébként inkább a csapat vége után igyekezett. Mindehez érdemes megemlíteni a kedvez 26,4 kg súlyt is. Egy többnapos vándortúra csomagjaival megrakva viszont minden egyes kilóval veszít agilitásából.
Összefoglalva:  Kis beûlő nyílású sportos nõi kajak a Squall. Közelebbrõl szemügyrevéve tapasztalhatunk ugyan kisebb hibákat a megmunkálásban, de az öszkép összeségében pozitív. Fõképp a kisebb, vagy közepes testalkatúak és a hölgyek részére javasolható.

RTM - Ysak

Egy igazán szép polietilén kajak az RTM cég műhelyéből, 5 m feletti hosszal. A Rotomod cég zászlóshajója;. Ebben a gyönyörű grönlandi eszkimóhajóban az ergonómia, a tervezés és a hidrodinamika összetalálkozott. Nagyon gyors. Kiváló az iránytartása, és ezzel együtt a manőverezhetősége is.
Ez kényelmes, komfortos, egészséges testhelyzetet biztosít. Nagyon hosszú vízitúrákra kiváló, de délutáni dunai edzőhajónak is csodálatos. Nem borul! Egy kezdő is meg tudja ülni, nagy hullámokban is stabil marad. A hajót megdöntve a spritzdeckek peremein akár már ömölhet be a víz, de a hajó még nem borul! A csúcsmodell forradalmi 3 rétegű polietilén szendvics technológiával készült. „A 2005-ös európai hajóválasztás negyedik helyezettje, Skandinávia, 5m feletti túrahajók kategória” - írja a forgalmazó. - ENDRU - A kajak véleményünk szerint is egy eltalált példány. A formája szép a polietilén kajakok piacán. A nagyon felhúzott orr azért megtréfálhatja még az öreg tengeri medvéket is egy komolyabb szélben, ugyanis a nagyobb felület kisebb vitorlaként működve forgathatja a hajót, valamint ebből a formából fakadóan egy kezdő kajakosnak idő kellhet, hogy kormány nélkül, hullámon egyenesben tartsa a kajakot - de ha kiismerted, szeretni fogod, az biztos!

Hossz:    506 cm
Szélesség: 57 cm
Súly: 26 Kg
Max.Teher: 120 Kg
Beülő:    81x47 cm

Point 65 - Five o Five

A Svéd gyártó már pár éve nincs a hazai piacon. A cégről érdemes tudni, hogy az egyik tervezőjük az a Nigel Foster, aki a tengeri kajakozás egyik nagy öregjének számít! Ez a kajakokon is látszik, hogy nem hirtelen felindulásból készült barkácsmunka. A cég egyik jól használható univerzális polietilén kajakja a Five-O-Five. Nagy méretű beülője az egészen termetes kajakosoknak is kényelmes lesz hosszútávon, a magas deck a kosarasok lábait is elrejti. A nagy vízkiszorítása és a formája miatt nagyon stabil, biztonságos, kajak. A pakolórekeszek jól zárnak, a kormánylapát gyorsan, egyszerűen állítható. A háttámlája már különbözik a tavalyi modellektől, kényelmesebb, igényesebb kivitelezésű! Az ülés mérete nagy, ezért a Kalánka néni alkatúak egy kicsit csúszkálni fognak a kajakban, de a nagyobbaknak tökéletes.

Hossz:505 cm
Szélesség: 58 cm
Súly: 25 kg
Max.Teher: 155 kg
Beülő:83 X 46

Nelo - Waterman

Kedves száguldozók, sebességőrültek, kajaksznobok, egy páros tengeri túrakajak, amit Nektek terveztek! Ez a kajak megállíthatatlan - mikor először meghajtottuk a Sziámi együttes egy dalának a szövege jutott eszembe: „Gyors, mint a sors, és pontos, mint egy gondos orvos”!
Nagyon lassúnak fog utána tűnni minden kézzel, lábbal hajtott vízi jármű. Az anyaga üvegszál, de rendelheted full szénszálas kivitelben is, ha a tiéd a lottóötös. A kajak deckjén, a fölső egyharmadon lecsíptek egy komoly darabot, hogy minél közelebb tudj húzni a testhez, evvel is a hajó gyorsaságát növelve. Az ülése fapados, olyan mint a versenykajakokban, de egy kis házi barkácsolással kényelmesebbé is tudod tenni. A kormánylapátja a kajak alján található, ami szintén olyan mint versenyző testvéreié, ez természetesen azt is jelenti, hogy elfelejtheted a fövenyre kicsúszásokat. Az első csapások után érezni fogod, hogy egy kezesbárány lapul alattad, azonban ha odacsapsz neki, nagyon komoly átalakuláson megy át. A 10-11 km/h órát hosszan tudod vele tartani akkor is, ha nem a Gym-ben töltöd a fél életedet … A nagy rekeszei jól pakolhatóak, de hosszabb túrákra azoknak ajánljuk, akik nagyon tisztában vannak a képességeikkel, és szeretnének versenysportot űzni a túrából. Bitang, büntető, brutál hajó, csak 18 éven felülieknek.

Hossz:    670 cm
Szélesség: 60 cm    
Súly: 28 kg
Max.Teher: 240 kg
Beülő:    73 X 40 cm


Nelo - C - Trek

Egy komoly csemege az üvegszálas kajakok porondjáról! Egy igazán szép kajak, lapos, hosszú formával, nagy pakolórekesszel. Az 5,7 métert kimondani is sok, hatalmas…
Ezt a kajakot a portugál tervezők valóban a hosszú vízen tartózkodásra tervezték, és az elsődleges felhasználási területe a nagy, nyílt vízfelület. Nagyon nehezen fordul, nem lesz a Rába-túrák kedvence, de hát nem is arra termett. Az orr vonalát a szél miatt bölcsen laposan hagyták, ami miatt gondolhatnánk, hogy a nagyobb hullámokat nem vágja szét – a hajó hossza viszont kompenzálja ezt. A beülőből távcsővel látjuk a kajak orrát. Gyönyörű kajak a végtelen vizekre. A fordulásra bőven hagyjunk helyet neki, mert a nagyon gyors irányváltoztatás nem az erőssége. Az ülés komfortfokozata üvegszálas hajóhoz képest nagyon jó. Ha gyorsan akarsz az Adrián átkelni, biztonsággal, egy lenyűgöző hajóban, akkor nyugodtan választhatod magadnak eme hosszúlábú csodát!

Hossz:    570 cm
Szélesség: 60 cm    
Súly: 24 kg
Max.Teher: 150 kg
Beülő:    80 X 42

Pörnyeszi - Greenland

A hajóra vonatkozó információkat megtalálod a gyártó  weblapján: ww.pornyeszi.hu. Megoszlanak a vélemények errõl a típusról. Mi több éve "tapostunk" egy ilyen kajakot és nagyon szeretjük.
Azonban nem eltitkolandó, hogy ez a kajak nem egy kifejezetten kezdõ hajó. A viszonylag olcsó ár esetenként drágább is lehet! Mert hát mit érünk egy olyan hajóval amivel nem nagyon tudunk mit kezdeni hullámos vízen. Szép formájú, viszonylag gyors kajakról van szó. Oldalhullámokon elég gonoszul tud viselkedni avatatlan kezek között. A rekeszek vízhatlanságát el lehet felejteni... A kivitelezés kicsit igénytelen... De mi akkor is nagyonszeretjük! Miután megszoktad, Te is nagyon fogod szeretni. Komoly tempókat lehet diktálni neki, elég gyors. De ne elsõ hajónak vedd, ha nem kajakoztál hullámos vízen elõtte!